Duurzame mobiliteit

Het Leiden Bio Science Park stimuleert duurzame vormen van transport. Daarbij baseren we onze keuzes op de transportvormen die bezoekers van het park veelal (willen) gebruiken. Het woon-werkverkeer van medewerkers en studenten van Universiteit Leiden is in 2017 onderzocht door DTV Consultants. In onderstaande verdeelsleutel is terug te vinden welk percentage studenten en medewerkers met de fiets, auto, OV of een ander vervoersmiddel naar de universiteit komen.

Hoe stimuleren we duurzame mobiliteit?


Een broedplaats van innovatie

Hartlijn

Duurzame mobiliteit wordt onder meer gestimuleerd via de Hartlijn: een groene wandel- en fietsroute dwars door het park.

Projectpagina Hartlijn

Parkeren

De parkeergelegenheden liggen met name aan de randen van het Leiden Bio Science Park, zoals bijvoorbeeld Parkeergarage Ehrenfestweg. Hierdoor hoeven de meeste auto’s niet verder het park op te rijden. Ook zorgen grote centrale parkeervoorzieningen voor dubbelgebruik waardoor in het hele park minder parkeerplaatsen nodig zijn.

Projectpagina Ehrenfestweg

Laadpalen

Om gebruikers van elektrische voertuigen tegemoet te komen zijn diverse laadpalen geplaatst op en rond het LBSP. Hoe minder fossiele brandstof-voertuigen, hoe minder fijnstof in de lucht.

Deelvoertuigen

Deelvoertuigen zijn onderdeel van het verduurzamen van transport. Denk aan deelauto’s zoals aangeboden door Greenwheels en Myweels. Ook zijn er deelfietsen en dienstfietsen aanwezig op het park. Bezoekers die niet over een eigen fiets beschikken, kunnen deze ov-fietsen vinden bij Leiden Centraal.

Willem Einthovengebouw

Voor de logistiek van het Willem Einthovengebouw wordt veelal gebruik gemaakt van elektrische voertuigen.

Diverse busverbindingen

Als onderdeel van R-net (busverbindingen) zijn er diverse OV-routes aanwezig: Station Leiden Centraal en het busstation liggen vlakbij het Leiden Bio Science Park. In en rondom het park zijn verschillende bushaltes.